Home Clubinfo Contact Competities Toernooien Foto`s Links

.

Clubinfo:

Opgericht september 1939. Clubavond is op maandag. Per 1-1-2019 telde de club 24 leden.
Gehuisvest: café "Vorstermans", Vorstermansplein 24a 5725 AM Heusden. Telefoon 06-53690180. De locatie beschikt over 2 biljarttafels (afm. 210 x 105)
De vereniging beschikt over een huishoudelijk reglement waarin allerlei regels en voorwaarden zijn vastgelegd. (Zie onder).
De vereniging is aangesloten bij Asten Someren Biljart Bond (ASBB).

Geschiedenis:

De vereniging werd in september 1939 opgericht door o.a. Toon van den Boogaard en Haske van Kessel en werd ondergebracht in café "De Sport" aan het Vorstermansplein. Door de jaren heen groeide het ledenaantal tot 36 (jaren 70).
De persoonlijke gemiddelden varieerden van 0,50 tot 4. De clubavond was op de vrijdag. Later verplaatst naar de maandag.
Rond 1970 werd door de toenmalige kastelein Leo Verberne het Paas- invitatie toernooi in het leven geroepen.
Inmiddels was de vereniging aangesloten bij de Astense Biljart Bond. Deze bond organiseerde diverse competities en kampioenschappen van- en tussen de aangesloten biljartverenigingen uit de gemeente Asten. De bond zou zich in 2010 uitbreiden met clubs uit de gemeente Someren en kreeg de naam ASBB (Asten Someren Biljart Bond).
De bond had als vaste speeldag voor de diverse competities de vrijdag. Hierdoor werd de clubavond van Kunst en Vermaak verplaatst naar de maandag.
Tijdens diverse jubilea van de vereniging werden professionele biljarters uitgenodigd voor demonstraties zoals Henk Kleine, Cees van Oosterhout, Raymond Ceulemans en Frédéric Caudron.
Voor een korte periode werd de café omgedoopt tot restaurant "De Gulle Lach" en was er geen plaats meer voor biljarttafels. Hierdoor verhuisde de vereniging naar het naastgelegen partycentrum "De Pandoer" waar biljartvereniging "'t Krijtje" haar thuisbasis had. In de periode die volgde werden er uit de twee clubs teams samen gesmeed onder de naam "De Pandoer" die deelnamen aan diverse competities van de ASBB. Tot op heden zijn deze teams nog actief binnen de ASBB.
In 2001 kreeg het café gedeelte van De Pandoer een andere bestemming binnen het partycentrum. Tegelijkertijd hield het eerder genoemde restaurant De Gulle Lach op te bestaan en werd deze lokaliteit weer omgedoopt tot café en kreeg de naam "Lommus".
Het lag voor de hand dat beide biljartverenigingen verhuisden naar café "Lommus" die beschikking kreeg over een tweetal biljarttafels.
Het café kreeg door wisselingen van diverse uitbaters andere benamingen maar de huisvesting aan het Vorstermansplein en namen van beide verenigingen bleven gehandhaafd tot wat het nu is binnen café "Vorstermans".